Дэпутаты прынялі ў першым чытанні законапраект па пытаннях сацыяльнага абслугоўвання

БЕЛТА

Дэпутаты на пасяджэнні дзявятай сесіі Палаты прадстаўнікоў сёмага склікання прынялі ў першым чытанні законапраект "Аб змяненні законаў па пытаннях сацыяльнага абслугоўвання", перадае карэспандэнт БЕЛТА.

Праект закона ўнесены ў Палату прадстаўнікоў 30 снежня 2022 года Саветам Міністраў. Ён накіраваны на ўдасканаленне прававога рэгулявання грамадскіх адносін у галіне сацыяльнага абслугоўвання. Асноўнай мэтай праекта закона з'яўляецца забеспячэнне даступнасці і якасці сацыяльных паслуг, стварэнне ўмоў для максімальна працяглага пражывання непрацаздольных грамадзян у прывычным для іх асяроддзі, у тым ліку шляхам арганізацыі працяглага догляду, а таксама прыярытэтнасць развіцця стацыянаразамяшчальных форм сацыяльнага абслугоўвання.

Так, праектам закона прадугледжваецца дапаўненне паняційнага апарату тэрмінамі "від сацыяльных паслуг", "дзяржаўная ўстанова сацыяльнага абслугоўвання", "аб'ект сацыяльнага абслугоўвання", "атрымальнік сацыяльных паслуг", "пастаўшчык сацыяльных паслуг", "догляд", "фізічная асоба, якая аказвае сацыяльныя паслугі", "форма сацыяльнага абслугоўвання" і дапаўненне новых прынцыпаў сацыяльнага абслугоўвання: прыярытэтнасць захавання ўмоў знаходжання грамадзян у прывычным спрыяльным дамашнім асяроддзі, развіццё стацыянаразамяшчальных форм сацыяльнага абслугоўвання. Вызначаецца пералік дзяржаўных устаноў сацыяльнага абслугоўвання, а таксама змяняюцца найменні (дамы-інтэрнаты для састарэлых і інвалідаў - на сацыяльныя пансіянаты, дамы-інтэрнаты для дзяцей-інвалідаў з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця - на дзіцячыя сацыяльныя пансіянаты, спецыяльныя дамы для ветэранаў, састарэлых і інвалідаў - на дамы суправаджальнага пражывання).

Прадугледжваецца стварэнне Рэестра пастаўшчыкоў сацыяльных паслуг, гэта значыць фарміраванне сістэмы арганізацый і індывідуальных прадпрымальнікаў, якія ажыццяўляюць сваю дзейнасць у галіне сацыяльнага абслугоўвання (дзяржаўных і недзяржаўных), і арганізацыя іх уліку. Аказанне сацыяльных паслуг без уключэння ў рэестр не дапускаецца.

Праектам закона прадугледжваецца: арганізацыя на бязвыплатнай аснове падвозу работнікаў у дзяржаўныя ўстановы сацыяльнага абслугоўвання, якія ажыццяўляюць стацыянарнае сацыяльнае абслугоўванне, альбо кампенсацыя гэтым работнікам расходаў на праезд у выпадку адсутнасці перавозак пасажыраў транспартам агульнага карыстання за кошт сродкаў мясцовых выканаўчых і распарадчых органаў; арганізацыя на бязвыплатнай аснове падвозу асобных катэгорый атрымальнікаў сацыяльных паслуг (інвалідаў І і ІІ групы, асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця ва ўзросце да 18 гадоў, а таксама асоб, якія маюць умерана выяўленыя, выяўленыя абмежаванні здольнасці да перамяшчэння) на спецыяльна абсталяваным транспарце; укараненне ацэнкі індывідуальнай патрэбнасці грамадзян у сацыяльным абслугоўванні - падбор неабходных грамадзяніну формы сацыяльнага абслугоўвання, відаў, пераліку і аб'ёму сацыяльных паслуг, прадастаўляемых дзяржаўнымі ўстановамі сацыяльнага абслугоўвання, а таксама фізічнымі асобамі ў рамках дагавораў аказання сацыяльных паслуг.

Замацоўваюцца правы і абавязкі пастаўшчыкоў сацыяльных паслуг. Прадугледжваецца змяненне падыходаў да выплаты дапамогі па доглядзе інвалідаў першай групы альбо састарэлых (старэйшых за 80 гадоў) і трансфармацыя інстытута дапамогі па доглядзе ў сістэму сацыяльнага абслугоўвання з выплатай узнагароджання; арганізацыя выплаты пенсій грамадзянам пераважна праз банкі. Права атрымліваць па жаданні пенсію праз пошту або арганізацыю па дастаўцы пенсій (платныя для пенсійнай сістэмы спосабы дастаўкі пенсій) будзе захавана толькі для аб'ектыўна маючых патрэбу ў гэтым грамадзян - асоб ва ўзросце старэйшым за 70 гадоў (у сельскай мясцовасці - старэйшых за 65 гадоў), а таксама інвалідаў І і ІІ групы.

У адпаведнасці з рэгламентам праект закона накіроўваўся ў пастаянныя камісіі і галоўнае прававое ўпраўленне Сакратарыята Палаты прадстаўнікоў, а таксама ў Савет Рэспублікі. Канчаткова падрыхтаваны да разгляду ў першым чытанні праект закона накіроўваўся Прэзідэнту. Атрыманыя заўвагі і прапановы не перашкаджаюць яго разгляду ў першым чытанні і будуць прапрацаваны пры яго падрыхтоўцы да разгляду ў другім чытанні.